Nie, nie jest to prawdą. Tylko 100 oktanowe paliwo jest sprowadzane. Co wcale nie znaczy, że paliwo z Lotos lub Orlena jest złe, wprost przeciwnie.
a ktorys z was uswiadamia sobie sprawe ze kazdego paliwa uciekaja oktany od stania w zbiorniku?
Inie pisze tu o waszych tylko o zbiorniku na stacji benzynowej
a co do mocy to tak na 95 bedzie wieksza, ale.i spalanie stukowe moze w wysilonym silniku sie pojawic, tak wiec dlatego leje sie 98
Nie wiem skąd informacje o tym, że na stacjach renomowanych firm paliwo nie spełnia norm, które są jednak także w Polsce rygorystycznie sprawdzane. Poproszę także źródło informacji o tym że paliwo stojące w zbiornikach traci oktany. Jesli mapa silnika zrobiona jest pod pb95 to oczywiście można lac pb98 ale wzrost mocy czy spadek spalania to efekt placebo, podobnie ze spalaniem stukowym. Zagrożenie stuków wzrasta ale w specjalnie zmapowanych silnikach i tam paliwo pb98 bardzo sie przydaje. W seryjnych autach takiego zagrożenia nie ma.
Made in Italy, perfected in my garage. Giulietta Sprint Speciale
powyżej 30 dni benzyna traci swoje właściwości mówimy o przechowywaniu w baku lub kanistrze.
SHELL zaleca przechowywanie paliw przez osoby prywatne w domowych warunkach nie więcej niż 30 dni.
Podczas przechowywania paliw płynnych na bazie ropy naftowej zachodzą nieustanne zmiany w ich składzie i strukturze fizyko-chemicznej. Całość tych zmian zależnych od czasu nazywamy procesem starzenia. Możliwość przewidywania zmian spowodowanych procesami starzenia pozwoliłaby na znaczne zoptymalizowanie i uproszczenie procesów przechowywania i gospodarowania paliwami.
Podstawową przyczyną starzenia jest proces utleniania niewysyconych wiązań węglowodorowych. Łączą się one głównie z tlenem ale też z siarką (jest jej zawartość w paliwie jest określona i ograniczona, ok. 10g siarki na 1000kg), związkami azotu, metalami oraz ze sobą kiedy zachodzi polimeryzacja. Są to zjawiska niekorzystne. Najlepiej kiedy niewysycone wiązania łączyłyby się z wodorem.
Pod wpływem temperatury następuje rozkład termiczny. Rozpadają się długie wiązania. Następują procesy katalityczne z udziałem metali, pojawiają się gazy zamiast cieczy, następuje rozkład do postaci węgla bo paliwo jest mniej podatne na odparowanie, a co za tym idzie na spalanie, więc więcej powstaje koksów, laków, …
Nie wszystkie parametry zmieniają się w procesie starzenia. Podejmowane są próby mające na celu spowolnienie procesów starzenia się paliw oraz poprawę innych istotnych właściwości paliw. Zwykle jest to realizowane przez stosowanie dodatków uszlachetniających paliwo.
Najczęściej stosowane dodatki to antyutleniacze, które nasycają węglowodory. Łapią one tlen szybciej niż niewysycone wiązania. Ich działanie blokują: cynk, miedź i jej stopy, mangan,.. Oprócz antyutleniaczy stosuje się też dodatki anty-elektrostatyczne, które rozpraszają ładunek. Zaletą tych ostatnich jest możliwość powtórnego stosowania.
Tematem bezpośrednio związanym ze starzejącym się paliwem jest mieszanie paliw. Mieszanie paliw najczęściej stosuje się w przypadkach kiedy pod wpływem procesów starzenia, paliwo utraciło wartość któregokolwiek z opisujących je parametrów wymaganą w normie. Przywrócenie właściwości paliwa do tych zgodnych z normą uzyskujemy właśnie dzięki mieszaniu paliw oraz stosowaniu dodatków uszlachetniających. Zachodzą przy tym zjawiska:
Po zmieszaniu paliw następuje uśrednienie parametrów ale nie wszystkie parametry są addytywne. Przykładem takiego parametru jest temperatura zapłonu.
W olejach napędowych może nastąpić rozwarstwienie.
Mieszanie paliw bez dodatków alkoholu z paliwami z dodatkiem alkoholu może prowadzić do rozwarstwienia.
Proces degradacji magazynowanych paliw w zależności od upływającego czasu przebiega z różną szybkością. Degradację paliw następującą w długim okresie czasu i w niskich temperaturach określa się, jako stabilność magazynową, natomiast degradacja przebiegająca w podwyższonej temperaturze i w krótkim okresie czasu określa się stabilnością termo-oksydacyjną.
Analizując zależności i różnorodność czynników towarzyszących długoterminowo magazynowanym paliwom można stwierdzić, że nie jest możliwe jednoznacznie zaproponowanie przebiegu procesów degradacji paliwa w czasie. Jednocześnie jest to potwierdzenie konieczności prowadzenia ciągłego monitoringu stanu paliw. W efekcie jest to jedno z podstawowych działań umożliwiających ograniczenie ewentualnych strat ekonomicznych związanych ze spadkiem właściwości paliwa po czasowym magazynowaniu.
Zresztą o czym piszemy żyjemy po 1989 roku
pozdrawiam
Ostatnio edytowane przez dziadzia82 ; 28-12-2016 o 19:27