Czytam tematy na forum związane z wymiana oleju w skrzyni i większość pisze 75W90 , a na stronie valvoline przy konfiguracji samochodu wyskakuje mi 75W80 i teraz nie wiem co kupić mam dylemat , podpowiedzcie coś
Czytam tematy na forum związane z wymiana oleju w skrzyni i większość pisze 75W90 , a na stronie valvoline przy konfiguracji samochodu wyskakuje mi 75W80 i teraz nie wiem co kupić mam dylemat , podpowiedzcie coś
Ja zalałem 75w80 , bo nawet na stronie fiata jest zalecany, lałem ,TUTELA ZC 75 SYNTH.
"What We Do In Life, Echoes In Eternity"
Ja też tak chyba zrobię , dzisiaj jadę kupić , i kupię valvoline 75w80
Tez myślałem nad tym olejem,ale zapałem tutela.
Wysyłane z mojego HTC EVO 3D X515m za pomocą Tapatalk 2
"What We Do In Life, Echoes In Eternity"
A czym one sie różnią? Przy 75w80 jest napisane że lepiej pracuje przy niskich temp
Pozwole sobie przekleic z innego forum:
Klasyfikacja lepkościowa SAE
Oleje przekładniowe pracują w lżejszych warunkach niż oleje silnikowe i mają równie wysoką lepkość, szczególnie oleje syntetyczne i ATF. W Europie obowiązująca jest klasyfikacja lepkościowa SAE (Society of Automotive Engineers - Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych):
- 70W, 75W, 80W, 85W - oleje zimowe (W - winter; 70W w Polsce bardzo rzadko stosowana);
- 90W, 140W, 250W - oleje letnie (ta ostatnia praktycznie niestosowana);
- 80W, 80W/90, 85W/90, 80W/140, 85W/140, 90, 140 - oleje wielosezonowe mineralne;
-75W/90, 75W/140, 80W/140 - oleje wielosezonowe syntetyczne i semisyntetyczne.
Oleje wielosezonowe są najodpowiedniejsze w naszej strefie klimatycznej (np. olej oznaczony SAE 75W/90 charakteryzuje się w niskich temperaturach takimi właściwościami, jak olej oznaczony SAE 75, a w temperaturach wysokich - jak SAE 90).
Klasyfikacja jakościowa API
Chociaż na świecie używanych jest kilka systemów klasyfikacji jakościowej, najbardziej znana jest klasyfikacja Amerykańskiego Instytutu Naftowego API (American Petroleum Institute). Rozróżnia ona oleje ze względu na zastosowanie:
- GL-1 - przekładnie ręczne, olej bez dodatków, nisko obciążone przekładnie (już niestosowany);
- GL-2 - przekładnie mechaniczne pracujące pod niskim obciążeniem (bez dodatków uszlachetniających);
- GL-3 - do konwencjonalnych skrzyń biegów, przekładni stożkowych (zawiera niski poziom dodatków powodujących polepszenie własności oleju pod wpływem obciążenia);
- GL-4 - przekładnie stożkowe i hipoidalne pracujące w umiarkowanych warunkach, mosty napędowe z hipoidalnym uzębieniem o małym wyboczeniu osi, mechaniczne skrzynie biegów (zawiera bardzo dużo dodatków uszlachetniających, w tym EP);
- GL-5 - skrzynie manualne, przekładnie główne i hipoidalne o dużym wyboczeniu osi, eksploatowane w najtrudniejszych warunkach, przekładnie o zmiennym obciążeniu (zawiera cały pakiet dodatków);
- GL-6 - specjalny olej zapewniający dobrą ochronę przed zmatowieniem powierzchni, jakościowo zbliżony do GL-3; przekładnie hipoidalne pracujące w ekstremalnych warunkach.
W skrzyniach manualnych praktycznie stosowane są oleje o klasach: API GL-4 i API GL-4/GL-5. Poza klasyfikacją API jest używana przez producentów olejów przekładniowych amerykańska klasyfikacja wojskowa MIL-L-2105-D. Obejmuje ona jednak tylko oleje o klasach lepkości SAE 75W, 80W/90 i 85W/140 z rozszerzeniem adekwatnym do klasyfikacji lepkościowo-jakościowej SAE J 306-MAR85.
Aha , czyli 75w90 to olej syntetyczny a 80w90 mineralny , nie no ja chce syntetyk wszystko wyjaśnione leci thanked
ja też zalałem 75W90 i 40 tyś zrobione i wszystko ok